2012-02-06

SJ SJ gamle vän...


Just idag älskar jag dig. Av regleringar och tåg kaos i Norrland till trotts.

I dag har jag fått åka med på premiär turen av SJ 3000 som om jag förstått det rätt är en mer miljövänlig, lite lyxigare X2000 som ska klara snö och kyla bättre. Det bjuds i alla fall på räkmakor, kaffe och lätt öl. Precis nyss kom konduktören ut med choklad. Annars är känslan av att åka med tåget inte särskilt annorlunda gentemot att åka med X2:an, lite rymligare kanske. Men just nu är jag mest nöjd över att SJ försöker göra vad de kan för att möjlig göra tågåkandet. För vist har man svurit på SJ många gånger på grunda av förseningar eller inställda tåg men faktum är att det stora ansvaret ligger hos Trafikverket och regeringen för att de inte ger Trafikverket till räkliga resurser för att under hålla spåren.

När vi passerade Gävle fick jag flashbaks till tiden som ombudsman där. Jag måste medge att jag lite sakna den tiden. Man hade ett klart mål; Valet 2010. Det var det enda som fanns i huvudet under ett år och jag fick möjlighet att liksom fly mitt vanliga liv och vara politik nörd i 14 månader. I och för sig snurrar tjugo fjorton i mitt huvud ganska ofta redan nu men nu måste jag ändå tänka på mina vänner, mina studier och min vilja att få syssla med musik på allvar igen. Det är så klart roligt men det var helt enkelt lite enklare för.

Men nu är det god natt för min del.
vill ni läsa mer om SJ 3000? klicka här klippet är hysteriskt roligt :D

1 kommentar: