2012-01-31

The world spins madly on

Så nu har bloggen fått ny layout, vilket betyder att jag ska försöka göra en nystart igen. Just nu går jag en utbildning i Antirasism och projektledning på Vindelns folkhögskola som heter Expo akademien. Så tanken är att jag ska uppdatera bloggen under mitt projekt och att det mest kommer handla om antirasism. Jag kommer inte att uppdatera dagligen men ska försöka få ut någon text i veckan iaf. Så vi får se när nästa dyker upp.

2011-05-11

Kompis det går bra nu

Det är alltid roligt när man får bra uppmärksamhet i media. Ung Vänster Gävleborg och Rafael var med i Lokalnyheterna
http://svtplay.se/v/2419554/gavledala/ung_vanster_okar_mest?cb%2Ca1366518%2C6%2Cf%2C-1

Annars rullar arbetet inför kongressen på, vi ska ha bästa Dagen med Självförsvar och musik Café på Elsashus den 20 Maj och Har massor med aktiviteter planerade i samband med SOF och olika besök av diverse obehagligheter på LiU.

Tänkte dela med mig av en låt också bara för att:
Svart - Daniel Adams-Ray

och dagens citat tillfaller Pernilla Karlsson:
"Du är en busig ombudsman" 

2011-05-09

Organisationen är vårt vapen.

Debattartikel inför Ung Vänsters kongress
Också publicerad på:  RV Debatt Eventuella kommentarer tass tacksamt emot där.


Inför kongressen har det lyfts en diskussion om vår organisationsmodell där flera motionärer har lagt delvis olika förslag på mer eller mindre djupgående förändringar i den. Att det lyfts en diskussion om dessa frågor är väldigt bra. Vår organisationsmodell får aldrig bli någonting statiskt utan måste hela tiden utvärderas och utvecklas för att vår organisation ska kunna fortsätta vara ett slagkraftigt vapen i kampen för socialism, feminism och människovärde. Därför tycker jag att det är lite olyckligt att flera motionärer vill skriva in att ”vår organisationsmodell är den demokratiska centralismen” dels därför att jag menar att så inte är fallet utan vi har en organisationsmodell som jag skulle vilja sammanfatta i begreppet ”klubben i centrum” dels därför att den demokratiska centralismen är en väl definierad organisationsmodell som också innebär betydligt mer en bara det som motionärerna beskriver som ”frihet i diskussion, enighet i handling, samt att högre instans bestämmer över lägre instans.

Den demokratiska centralismen bygger på en helt annan syn på medlemmarna och medlemskap en vad vi idag har i Ung Vänster. Bäst tycker jag den synen sammanfattas i kommunistiska partiets stadga ”Den som erkänner partiets program och stadgar, som betalar fastställd medlemsavgift och som efter förmåga deltar i partiets organiserade arbete kan vara medlem.” I Ung Vänster formulerar vi istället synen på medlemskap så här ”Medlem är den som ställer sig bakom förbundets program och stadgar, verkar för dess politik samt betalar medlemsavgiften.” skillnaden blir den att vi i Ung Vänster vill samla människor som inte bara jobbar i ”det av förbundet organiserade arbetet” utan att vi vill att man ska kunna vara aktiv på många olika sätt och på sina egna villkor.

På många sätt har vårt förbund tagit intryck av den demokratiska centralismen och det finns vissa gemensamma nämnare i den organisationsmodell vi har idag och den demokratiska centralismen men samtidigt är vi på många sätt en helt annan organisation en den vi var för 30-40 år sedan. Målen är i huvudsak dom samma det politiska innehållet och kampen för människovärde är lika central i dag som den var då. Men vi lever och arbetar i en på många sätt helt annan verklighet och har därför också ändrat vår strategi och vårat sätt att både organisera människor och bedriva politisk kamp. Detta medför också att vår organisation ställs inför andra krav och behöver delvis andra funktioner. Ett exempel är just synen på medlemskap som jag berörde tidigare.

Ung Vänster idag aspirerar på att vara en massrörelse som samlar en bred ung vänster i kamp för socialism och feminism detta gör vi främst genom konkret kamp i vår egen vardag. Vi har som förbund en långsiktig strategi för brytandet av könsmaktsordningen och avskaffandet av klassamhället genom att flytta fram arbetarklassens positioner och bygga förtroende bland vanliga ungdomar genom att vinna dom konkreta segrarna i vår vardag. I det arbetet blir också klubben central. Och vi har därför valt en organisationsmodell som bygger på just klubben i centrum. Jag skulle vilja påstå att övriga delar av förbundet dvs. förbunds- och distriktsnivån egentliga syfte är att stärka, samordna och hjälpa klubbarna i sitt arbete. Det betyder inte att varje klubb är helt självständig utan att vi är medvetna om att det behövs en samordnad och enig kamp för feminism och socialism. Men vår organisationsmodell vilar på att vi har klubbar och klubbstyrelser som kan ta strategiska, organisatoriska och politiska beslut och också agera utifrån dem. Den demokratiska centralismen å sin sida är utvecklad för en helt annan typ av rörelse. Den bygger en leninistisk tanke om att partiet eller förbundet är den revolutionära ledningen och att denna rörelse ska bestå av ett avantgarde av medvetna arbetare. Att därför kopiera en organisationsmodell som inte är anpassad efter dom förutsättningar vi har i förbundet i dag blir lite som att sätta på sig en högerhandske på vänsterhanden; klumpigt, osmidigt och obekvämt.

Ung Vänster har i dag en organisationsmodell som fungerar väl och som är anpassad efter den organisation vi är idag . För precis som PK skriver i sitt svar på motion PP22; Vårt förbund är uppbyggt efter principer som skapats under de senaste hundra årens klass- och kvinnokamp. Det betyder förstås inte att vi är framme vid historiens slut. Vårt förbund kommer att ställas inför många nya och svåra utmaningar i många år framöver och vi kommer hela tiden vara tvungna att se över hur och på vilket sätt vårt förbund fungerar. Men låt oss i så fall fortsätta att utveckla den modell vi har och inte låsa oss vid en modell som togs fram under ett annat sekel för en annan tid men för samma kamp!

Fortsätt sätta klubben i centrum bifall förbundsstyrelsens svar på VP19, Stadgekommittén på S2 och Programkommittén på PP22 samt svaren på S6, S10, S11, S13, S14, S15, S17

Ps. om ni vill läsa mer om demokratisk centralism och klubben i centrum rekommenderar jag
Kämpa och Lär Kapitel 5: Ett revolutionärt ungdomsförbund, Klubben i centrum

Sedan har jag försökt mig på att utifrån stadgarna formulera vilka principer som gäller för klubben i centrum dom finns att läsa på: http://hasselqvist.blogspot.com/p/politiska-stridsskrifter.html

Jonas Hasselqvist Ung Vänster Linköping (tidigare Falun)

The Best of Times

Så nu gör vi ett nytt försök att starta upp den här bloggen. Jag kommer nog inte att vara lika ambitiös som tidigare utan jag tänker att jag mest ska använda den för att skriva av mig lite då och då.

Nu har jag börjat jobba igen den här gången som ombudsman i Östergötland och Sörmland. Det känns grymt gött att vara till baka i Linköping och ett på många sätt annorlunda distrikt en det jag lämnade för snart 5 år sedan. Det är i princip bara Paulina som  är kvar av aktivisterna. Men det är skönt att se att det är ett Distrikt på fram marsch som trotts att det är mycket nya medlemmar har en väl fungerande organisation och en fruktansvärt bra stämning. Det händer grejer!

Sörmland känns också som ett distrikt som är på G, Det finns ett vist erfarenhets glapp men det ska vi förhoppnings vis lösa under dom här månaderna jag ska jobba. Det är i alla fall ett distrikt fyllt av riktigt grymma aktivister. 

Annars fylls mitt liv just nu mest av en sak Kongressen. Det är bara veckor kvar nu och jag är så peppad att jag spricker. Det debatteras över allt, det spekuleras i vilka kamrater som kommer bli valda till olika organ och det görs i en huvudsaklig anda av kamratlighet. Just nu är det underbart att vara Ung Vänstrare. Under min år i förbundet har jag sätt oss gå från ett förbund fyllt av självförtroende och framtidstro till ett ganska splittrat och tidvis jobbigt förbund att vara medlem i till det vi är i dag. En väloljad organisation som sprider av intern debatt som både har självförtroende och en ödmjukhet inför vår egen roll i den breda arbetsrörelsen.

Upp till kamp kamrater så syns vi på kongressen!

Ps. läss debatten på RV debatt och kongress dokumenten på ungvanster.se

2010-03-05

Diskoteksjakten

Det blir ingen klasskamps historia i dag heller. Idag ska jag till Gävle och för fira att internationellakvinodagen fyller 100år med sång, stand-up och föredrag på Musikhuset. På måndag blir det feministisktsjälvförsvar och feminism för killar på Vasaskolan.

Men en lite historielektion blir det i alla fall


8 mars i DhakaTanken på en internationell kvinnodag uppkom för första gången vid i början av 1900-talet som i industriländerna innebar en tid av industrialism.

1909
Den 28 februari 1909 förklarade det amerikanska socialistpartiet att man skulle fira en nationell kvinnodag. Det blev den första nationella kvinnodagen, och man fortsatte att fira kvinnodagen sista söndagen i februari tills 1913.

1910
Under ett möte i Folkets hus (den byggnad som senare blivit känd som Ungdomshuset) i Köpenhamn 1910 instiftades en kvinnodag för att hedra kvinnorörelsen och för att främja kampen för kvinnors rösträtt. Socialist International, som arrangerade mötet, satte dock inte ett bestämt datum för kvinnodagen.

1911
Nästa år firades därför kvinnodagen (19 mars) i fyra länder: Österrike, Danmark, Tyskland och Schweiz. Kvinnorna krävde då bland annat rösträtt, rätt till offentliga ämbeten, rätt till bättre arbetsrättigheter.

Ett par dagar inträffade Triangle-branden i New York, och mer än 140 arbetande kvinnor omkom. Det ledde så småningom till att arbetslagstiftningen i USA förändrades, och kvinnors rättigheter på arbetsplatser började diskuteras aktivare.

1913-1914
Ryska kvinnor firade sin första kvinnodag sista söndagen i februari 1913, som en del av den fredsrörelse som fanns mot det kommande kriget. Följande år hölls flera kvinnomöten 8 mars för att protestera mot kriget, och dess konsekvenser.

1917
I slutskedet av kriget hade 2 miljoner ryska soldater dött, och ryska kvinnor strejkade för "bröd och fred" den sista söndagen i februari. Fyra dagar senare avsattes tsaren och en provisorisk regering tillsattes. Denne gav kvinnor rösträtt. Söndagen inträffade den 23 februari enligt den julianska kalendern, vilket är samma sak som den 8 mars i den gregorianska kalendern.

I San Francisco genomdrevs 1945 ett internationellt avtal som fastslog jämlikhet mellan män och kvinnor som en grundläggande mänsklig rättighet. Sen dess har FN också erkänt internationella kvinnodagen, och uppmuntrat alla länder att fira den.

Några viktiga händelser i Sverige:

1858
Ogift kvinna som fyllt 25 år kan bli myndig efter ansökan i domstol. Gifter hon sig blir hon åter omyndig. Förbud införs att aga sin hustru.

1859
Vissa lägre lärartjänster får innehas av kvinnor.

1870
Kvinnor får rätt att ta studentexamen men endast som privatister.

1884
Fredrika-Bremer Förbundet bildas.
Ogifta kvinnor blir myndiga vid 21 år, samma ålder som män.

1886
Sveriges barnmorskeförbund, den första yrkesföreningen bildas.
Den första kvinnliga fackföreningen bildas av hemsömmerskor i Lund.

1918
Kvinnor får bli lektorer och rektorer vid allmänna läroverk.

1921
Gift kvinna blir myndig vid 21 års ålder.
Kvinnor får rösträtt och kan väljas in i riksdagen.

1935
Kvinnor får lika folkpension som män.

1939
Trolovning, giftermål, havandeskap eller förlossning kan inte längre användas som skäl för att avskeda kvinnor i statlig tjänst.

1955
Sjukförsäkringen förstatligas; kvinnan får rätt till 90 dagars mammaledighet.

1958
Kvinnor får rätt att bli präster.

1962
Riksdagen ansluter sig till FN-konventionen om lika lön för lika arbete.

1975
Ny abortlag införs. Kvinnan själv bestämmer om abort t o m 12:e graviditetsveckan.

1976
Förordning om jämställdhet i den statliga sektorn.

1979
Småbarnsföräldrar får rätt till sex timmars arbetsdag.

1980
Lag mot könsdiskriminering införs i arbetslivet och jämställdhetsavtal för kommuner och landsting. Jämställdhetsombudsman (JämO) införs.

1982
ATP-poäng för vård av barn i hemmet införs.
Jämställdhetsavtal mellan SAF och LO-PTK tecknas.

1983
Alla yrken blir öppna för kvinnor Även inom försvaret.

1998
Ny lag med förbud mot könsstympning av kvinnor införs.
Jämställdhetslagen skärps avseende sexuella trakasserier.

1999
Köp av sexuella tjänster förbjuds enligt lag.



så två låtar också :)
Röda Bönor – Faellessang
Röda Bönor – La Lega